KORTE GESCHIEDENIS VAN DE VERENIGINGhistorie5

De schietsportvereniging “De Vrijheid” Wieringen is in 1952 opgericht door de Reserve-Politie afdeling Wieringen. Er werd destijds geschoten op het Wad, de “Normerven” achter de Waddenzeedijk.

In een later stadium kon er ook “binnen” geschoten worden in een zaalruimte van café “Concordia” in Hippolytushoef. Er kon toen geschoten worden op een baan die telkens weer opgebouwd en afgebroken moest worden als men wilde schieten. In 1973 werd de bovenverdieping van de huidige accommodatie, het dorpshuis “’t Skrale End” betrokken eerst met vier banen en na de verbouwing met dertien banen.

historie3 historie1

historie4

Na een – voor die tijd – ingrijpende verbouwing, kreeg de vereniging de beschikking over vier banen die geschikt waren om knielend en staand te schieten.

Tot 1977 kon er ook buiten worden geschoten op het eerder genoemde “Normerven”, maar door diverse administratieve procedures werd het ons verboden om nog langer van deze mogelijkheid gebruik te maken. In 1979 werd het besluit genomen om over te gaan tot de (voor) laatste verbouwing die heeft geleid tot de bouw van negen gemotoriseerde banen waarmee onze vereniging een van de best geoutilleerde banen van Nederland heeft en waarop al diverse grote districtwedstrijden werden gehouden. Deze negen banen zijn geschikt om knielend, staand en liggend te schieten. In 1985 zijn de vier “oude” banen, waarmee wij in 1973 zijn begonnen, omgebouwd tot vier permanente pistoolbanen.

historie2historie7

historie6